جولای 11, 2021
«يا گاع اجدادى ما اعوفك» – سرزمين آباء و اجداد مان را ترك نخواهيم كرد + فیلم
اینجا هویزه است یا همان حوزگان قدیم. اینان مردمی هستند که از نسل اندر نسل ساکن اینجا بودهاند و چون فلسطینیان در مواجهه با غارتگریهای حکومتهای مرکزی (از ناسیونالیسم آریامهری تا ناسیونالیسم شیعی) جانبهلب رسیده، پیر و نوجوان، زن و مرد، کشاورز و دامدار، کارگر و پیشهور و … آمدهاند فریاد میزنند: «تانکهایتان را از سرزمین ما بیرون ببرید، آنگاه ما با آب چاه هم خواهیم ساخت.»
يا گاع اجدادى ما اعوفك
سرزمين آباء و اجداد مان را ترك نخواهيم كرد
اینجا هویزه است یا همان حوزگان قدیم. اینان مردمی هستند که از نسل اندر نسل ساکن اینجا بودهاند و چون فلسطینیان در مواجهه با غارتگریهای حکومتهای مرکزی (از ناسیونالیسم آریامهری تا ناسیونالیسم شیعی) جانبهلب رسیده، پیر و نوجوان، زن و مرد، کشاورز و دامدار، کارگر و پیشهور و … آمدهاند فریاد میزنند:
«تانکهایتان را از سرزمین ما بیرون ببرید، آنگاه ما با آب چاه هم خواهیم ساخت.»
موضوع فقط حقابه نیست، بحث بر سر نابودی یک هویت است که شعار میدهند:
كلا كلا لتهجير
(نه به تغيير دموگرافيك)
آنان عرباند و منطق ناسیونالیسم شیعی (هرچقدر هم که به اعتبار ایدئولوژی اسلامی به کذب از سوی پانایرانیستهای سکولار متهم به عربدوستی شود) این بدنه را در دایرهی آدمیزاد نمیداند و آنان را بالفعل خطری برای امنیت ملی درک میکند.
این ساکنان حوزهها سالها مبتنی بر منطق اجتماع خود از پَسِ ادارهیشان برآمدهاند و مشکل دقیقا به اعتبار مداخلهی یک دولت برای مدیریت است که بحران را خلق کرده است. دولتها برای مردمان بومی این سرزمین همواره در حکم بیگانه و غارتگر بودهاند. آنان خواهان تحقق حق بدیهی خویش برای تعیین سرنوشتشاناند.
پیوند منطق حاکمیتی هر شکلی از ناسیونالیسم مسلط از پهلوی تا جمهوری اسلامی را باید در پیام تبریک سیدحسن تقیزاده، سفیر ایران در لندن خطاب به قوامالسلطنه بابت نابودی حکومت ملی آذربایجان ایران دید:
«روح پیغمبر اکرم و روح کورش و داریوش بهشما دعای خیر میفرستند کافّهٔ ملت ایران و مسلمانان عالم پشتیبانتان میباشند.»
مدیریت جمعی ساکنان بومی هویزه بر آب هورالعظیم حتما که بهترین گزینه برای ادارهی این منبع سرزمینی برای همگان است. آنان به دقت ضرورت توأمان «نه به خشكاندن رودخانهها و نه به كوچ دادن مردم» را فهمیدهاند. اینچنین است که مبارزه برای نجات محیط زیست جدا از حق تعیین سرنوشت نمیتواند باشد.